• Over ons

    Wij zijn een leuke gezellige club met een passie voor sport en in het bijzonder voor judo. We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuisvoelt bij onze club en er plek is voor iedereen. En dat er kwalitatief goede lessen worden gegeven. Onze leden komen uit Liempde en uit de regio.

    Ons streven is om alle leden te blijven binden en boeien, er wordt een breed scala aan activiteiten georganiseerd voor leden en niet leden, niet alleen judo gerelateerd. Daarnaast bieden we ook zelfverdediging (tough ladies) en valpreventie en schooljudo aan.

    Onze visie is dan ook:

    J.C. Liempde is een club met garantie. Niet de grootste, wel de leukste, voor&door iedereen.

     

    Waar komen we vandaan

    Op 1 maart 1961 kwamen Henk van der Velden, zijn broer Frans van der Velden en Henk Scheutjens bij elkaar om de R.K. Judo Club Liempde op te richten. Ongeveer 3 maanden na oprichting werd Cor van Dijk lid van judo club Liempde en is niet meer weggegaan. Tot zijn overlijden in 2018 is hij lid gebleven. Hierdoor denken veel mensen dat Cor van Dijk, Judo Club Liempde heeft opgericht, want Cor van Dijk en Judo Club Liempde zijn bijna synoniem aan elkaar. Dankzij zijn gedrevenheid, inzet en zijn grote hart voor de club heeft onze club verschillende moeilijke periodes doorstaan.

    Veel mensen in Liempde keken maar raar tegen judo aan, een beetje stoeien met elkaar. Echter toen Anton Geesink in Tokio, de bakermat van de judosport, geschiedenis schreef door in de olympische finale van 1964 te winnen van de Japanner Akio Kaminage en hierdoor Olympisch kampioen werd, veranderde het beeld over de judosport in positieve zin.

    De eerste jaren waren erg moeilijk, er was geen geld voor een goede judomat. De eerste mat was zo zacht dat je er tot je enkels in weg zakte en op de tweede mat, die van aan elkaar genaaide moltondeken was gemaakt, viel je bijna net zo hard als de vloer die eronder lag!

    De lessen werden gegeven in de gymzaal van de basisschool en de huur werd betaald met allerlei activiteiten om de clubkas te vullen. Ondertussen was Cor de enige die was overgebleven van het eerste uur en zodanig fanatiek dat hij in z’n eentje de hele club droeg.  Hiervoor reisde hij met grote regelmaat, op de fiets en de trein naar Tilburg om daar zelf judolessen te volgen. Eerst alleen en later samen met zijn zoon Henry. Twee judoka’s uit Tilburg kwamen in die tijd judoles geven in Liempde, totdat Cor zelf de vaardigheden bezat om les te geven. Veel jeugdleden waren er op dat moment nog niet, maar dat veranderde toen Cor uit eigen zak koetjesrepen uit deelde aan de jonge judoka’s. Hier groeide het aantal jeugdleden gestaag. De judosport en het lesgeven was de passie van Cor van Dijk. Deze passie heeft hij doorgegeven aan de club en is nog steeds te voelen als je bij ons traint

    Naast het trainer zijn, wat hij gratis voor zijn clubje deed, was Cor ook de penningmeester die met 2 knieën op de geldkist zat, zo werd het een financieel gezonde club.

    Na het behalen van de zwarte band 1e Dan voor Cor, volgde voor hem ook de 2e dan en op 61-jarige leeftijd ook nog de 3e Dan, samen met zoon Henry, die vervolgens nog door is gegaan tot en met de 5e Dan.

    Toen Antoon van Breugel voorzitter was, werd er bij de gemeente Liempde subsidie geregeld en is Judo Club Liempde ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Pas ten tijde van het 25-jarig jubileum was er een voltallig bestuur met Ben Spelbrink als rechterhand van Cor langs de mat. Henry van Dijk behaalde zijn diploma’s om volwaardig les te mogen geven en samen hebben ze jarenlang de trainingen verzorgd.  In een periode waarin met veel discipline hard werd getraind, hierdoor wisten een hele reeks van judoka’s zich zodanig te bekwamen in de judosport dat ze het verdienden om de zwarte band te mogen dragen.
    Door de jaren heen zijn er vele Nederlandse en Zuid-Nederlandse kampioenschappen bezocht en vele malen gingen ze met de 1e, 2e of 3e prijs naar huis.

    Cor stopte met lesgeven toen hij goede vervangers had gevonden in Bas Raaimakers en Willem van Heerebeek. Ook Collin van Dijk, inderdaad de kleinzoon van Cor, heeft een aantal jaren met enthousiasme de lessen verzorgd en momenteel staan Hans de Reuver en Bas Raaimakers als sensei op de tatami.

    Daarnaast hebben we altijd mogen bouwen op een grote groep vrijwilligers die zich voor lange tijd belangen loos inzetten voor Judo Club Liempde. Precies zoals Cor dat altijd gedaan heeft en aan zijn pupillen heeft doorgegeven, geven wij dit op onze beurt ook weer door.

    Tot in zijn laatste jaar judode Cor nog elke week mee bij onze club, hij was toen 86 jaar!

    Hij was een inspirator en motivator voor veel leden van onze club, zijn energie is nog steeds voelbaar in de dojo. Dit merk je aan de manier waarop met discipline en respect wordt getraind. Er wordt hard getraind, met plezier in de sport voorop, en met de wil om steeds weer iets nieuws te leren.

    Wij trainen volgens het motto van Judo oprichter Jigoro Kano; Het is niet belangrijk om beter te zijn dan iemand anders, maar om beter te zijn dan gisteren.

    Hiermee heeft onze club ondertussen vele zwarte banden en kampioenen voortgebracht en dat is knap voor zo'n kleine club.

    Cor zou er trots op geweest zijn als hij kon zien hoe de club er nu voorstaat!